Nils Jäkel, wiss. MA
General Info
E-Mail: | nils.jaekel@rub.de |
Telephone: | +49-234-32-21617 |
Office Hours: | (sign up via http://goo.gl/4fU2Fw ) |
Room: | FNO 01/140 |
Courses
SS 2015
Teaching Short stories (M.Ed.)
Content and Language Integrated Learning (M.Ed.)
Exploring individual differences in the L2 classroom (M.Ed.)
Business English I (B.A.)
WS 2014-15
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) (M.Ed.)
Exploring individual differences in the L2 classroom (M.Ed.)
Language in Business, media and marketing (B.A.)
Academic Skills Group F (B.A.)
SS 2014
Teaching songs and film (M.Ed.)
Introduction to EFL didactics (M.Ed.)
Content and Language Integrated Learning (CLIL) (M.Ed.)
Business English I (B.A.)
WS 2013-2014
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) (M.Ed.)
Foundation Course in English as a Foreign Language Didactics / Methodology (M.Ed.)
Business English I (B.A.)
SS 2013
Introduction to teaching Literature (M.Ed.)
Foundation Course in English as a Foreign Language Didactics / Methodology (M.Ed.)
Business English I (B.A.)
WS 2012-2013
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) (M.Ed.)
SS 2011
Teaching Short stories (M.Ed.)
Business English I (B.A.)
Teaching Content and Language Integrated Learning (CLIL) (M.Ed.)
WS 2010-2011
Business Translation (B.A.)
Foundation Course in English as a Foreign Language Didactics / Methodology (M.Ed.)
Teaching Short stories (M.Ed.)
Research interests
Second language acquisition, Content and Language Integrated Learning (CLIL), Language learning strategies, Self-efficacy in language learning, Teaching English as a Foreign Language, individual difference variables / learner characteristics, Quantitative Research Methods, Language assessment
Publications
Jäkel, N. (in preparation, exp. 2015). Does positive selection bias into CLIL streams explain higher language proficiency?. In T. Piske, S. Jansen & M. Young-Schoulten, Cognition & Second Language Acquisition. Tübingen: Narr.
Jäkel, N. (in preparation, exp. 2015). Use and impact of language learning strategies in Content and Language Integrated Learning (CLIL).
Ritter, M., Jäkel, N., Meister, C., & Lewandowska, Z. (2015). Zwischenbilanz der fachdidaktischen Arbeit im Fach Englisch. In H. Wendt & W. Bos (Hrsg.),Wissenschaftsband Projekt Ganz In (413–442). Waxmann.
Jäkel, Nils (2012). Gebrauch von Lernstrategien im Bilingualen Sachfachunterricht und Englischunterricht der 9. Klasse. In: Beermann, Christian; Bracker, Elisabeth; Diao, Lan; Gardemann, Christine; Grein, Matthias & Vasilieva, Liudmila (eds.): Sammelband der achten Nachwuchstagung des wissenschaftlichen Nachwuchses in der Fremdsprachenforschung.
Organized Symposia
Jäkel, N., Rumlich, D. (2015). Die Wirksamkeit des bilingualen Sachfachunterrichts auf dem Prüfstand. Discussant: Heine, L. (Ruhr-University Bochum), Möller, J. (University of Kiel). Speakers: Dallinger, S. (Pädagogische Hochschule Ludwigsburg), Jonkmann, K. (FernUniversität Hagen), Hollm, J. (Pädagogische Hochschule Ludwigsburg), Schwanke, K. (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg), Steinlen, A. (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg), Piske, T. (Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg), Rumlich, D. (Universität Duisburg-Essen), Dicke, T. (Universität Duisburg-Essen), 3rd annual conference oft he Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum 11.-13.03.15
Presentations
Jäkel, N. (2015). Selbstwirksamkeit, Lernstrategiegebrauch und Sprachstand von Schülern des bilingualen Sachfachunterrichts und Englisch Regelunterrichts. Presentation at the 3rd annual conference of the Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Germany, 11.-13 March.
Jäkel, N. (2014). Effects of learning strategies and attitudes on language proficiency. Presentation at the “AILA World Conference of Applied Linguistics” in Brisbane, Australia, 10-15 August.
Jäkel, N (2014). Der Bilinguale Sachfachunterricht – Ein kurzer Forschungsüberblick. Presentation at the „Ganz In Meilsteintagung“ in Essen, Germany 22 January.
Jäkel, N. (2014). Wie sich Lernstrategien auf den Sprachstand auswirken: Lernstrategiegebrauch von Schülern des Bilingualen Sachfachunterrichts und des Regelunterricht Englisch. Guest lecture at Bergische Universität Wuppertal, 6 January.
Jäkel, N. (2013). Lernstrategiegebrauch und Sprachstand: Sind Sprachlernstrategien für Schüler im Englischunterricht und im bilingualen Sachfachunterricht hilfreich?. Presentation at the 25th Kongress der DGFF in Augsburg, Germany, 25-28 September.
Jäkel, N. (2012). Language learning strategies and language proficiency: Do strategies really matter?. I. International Conference on Applied Linguistics to Language Teaching: Towards Multilingualism in Madrid,Spain at Nebrija Universidad 28-30 September.
Jäkel, N. (2011). Gebrauch von Lernstrategien im Bilingualen Sachfachunterricht und Englischunterricht der 9.Klasse. Presentation at the Nachwuchstagung of the 24th Kongress der DGFF in Hamburg, Germany, September.
Jäkel, N. (2011). Gebrauch von Lernstrategien im Bilingualen Sachfachunterricht. Presentation at the “Didaktik am Dienstag“ fremdsprachliches Forschungskolloquium” at the Ruhr-University Bochum, Germany 21 June.
Jäkel, N. (2011). Use and impact of language learning strategies in Content and Language Integrated
Learning (CLIL). Presentation at the “Junior Research Meeting” of AILA Europe in Essen, Germany, 23-25 March.