Philip Siepmann
General Info
E-Mail: | philipp.siepmann@rub.de |
Telephone: | n.a. |
Office Hours: | Tue. 6 p.m. |
Room: | GB 5/132 |
Courses:
SS 2015
Teaching Literature and Culture in the Global Age
Research interests:
Teaching literature and culture
Teaching novels
Inter- and transcultural learning
Ecodidactics
American studies
Transnational studies
Publications:
Monography
2015 (forthcoming) Siepmann, Philipp: Inter- und transkulturelles Lernen im Englischunterricht der Sekundarstufe II: Das Modell der Transnational Cultural Studies, Frankfurt: Peter Lang, 2015.
Edited volumes
2014 Matz, Frauke/Rogge, Michael/Siepmann, Philipp (eds.): Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie und Praxis. Frankfurt: Peter Lang, 2014.
Articles
2015
(forthcoming) “Natural Hazards, Human Vulnerability: Teaching Hurricane Katrina Through Literary Nonfiction”, in: Dickel, Simon/Kindinger, Evangelia (eds.): After the Storm. The Cultural Politics of Hurricane Katrina, Bielefeld: Transcript, 2015.
2014
“Transnational Cultural Studies im Englischunterricht der Sekundarstufe II”. In: Matz et al. (Hrsg.): Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie und Praxis. Frankfurt: Peter Lang, 2014, 167-178.
[mit Frauke Matz und Michael Rogge] “Einleitung”. In: Matz et al. (Hrsg.): Transkulturelles Lernen im Fremdsprachenunterricht: Theorie und Praxis, Frankfurt: Peter Lang, 2014, 7-17.
2013
“’A Hip Hop Haggadah’: The Transnational and Transcultural Space of Jewish Hip-Hop and Transnational Cultural Studies in the EFL Classroom”, in: Nitzsche, Sina A./Grünzweig, Walter (Hrsg.): Hip-Hop in Europe. Cultural Identities and Transnational Flows. Berlin: LIT Verlag, 2013, 385-404.
Teaching Practice
2015
“Sharing is caring? Teaching Dave Eggers’s dystopian novel The Circle, Englisch betrifft uns (3/2015).
“Being a Muslim and a Punk – a contradiction in terms? Discussing Michael Muhammad Knights novel The Taqwacores and its film adaptation”, Englisch betrifft uns (2/2015).
“How to analyze a TV debate”, Englisch betrifft uns (1/2015), CD-ROM.
“Hurricane Katrina – a natural disaster?”, Praxis Englisch (1/2015), 39-46.
2014
“Smart cities should be for all. Ein Klausurvorschlag“, Englisch betrifft uns (5/2014).
“’The magic of diasporas: how migration contributes to economic growth. A web research and two articles from online newspapers”, Englisch betrifft uns (4/2014), 22-29.
Conference Papers (selection, 2012-today)
2014
„Natural Hazards, Human Vulnerability: Teaching Hurricane Katrina in the EFL Classroom“. Jahrestagung 2014 der Deutschen Gesellschaft für Amerikastudien (DGFA), Julius-Maximilians-Universität Würzburg, 12.-15. Juni 2014.
2013
„Natural Hazards, Human Vulnerability: Teaching Hurricane Katrina in the EFL Classroom“. After the Storm: The Cultural Politics of Hurricane Katrina, internationale Konferenz, Ruhr- Bochum, 6./7. Dezember 2013.
2012
„Interkulturalität versus Transkulturalität – Paradigmenwechsel in der Kulturdidaktik?“. Beitrag zur Ringvorlesung der englischen Fachdidaktik der Universität Duisburg-Essen im Wintersemester 2012/13, 31. Oktober 2012.
„Transnationale und transkulturelle Studien im Englischunterricht“. DGFF Nachwuchstagung, Friedrich-Schiller-Universität Jena, 4./5. Oktober 2012.
„’A Hip-Hop Haggadah’: A Transnational Perspective on Jewish (Orthodox) Hip Hop Music“. Chesapeake American Studies Association (CHASA) Conference 2012, American University Washington, D.C., USA, 10. März 2012.